Buzz marketing to wyjątkowe narzędzie marketingowe, dzięki któremu możesz uzyskać zaskakujące efekty. Działania podjęte w ramach marketingu szeptanego mają na celu uzyskanie naturalnych opinii od klientów, które pozwolą podjąć decyzję o zakupie danego produktu bądź skorzystaniu z konkretnej usługi.
Marketing szeptany: czym jest i w jaki sposób go stosować
Każda nowoczesna firma powinna być obecna w sieci. Profesjonalna strona internetowa i uczciwie prowadzony fanpage to dla nas sygnał, że jest ona w rękach zaangażowanych, otwartych i profesjonalnych ludzi. Jednak to, co ostatecznie przekonuje nas do zaufania konkretnej marce, to opinie jej klientów. Chętnie korzystamy z rekomendacji naszych znajomych, ale nie zawsze mamy taką możliwość. W tym przypadku zazwyczaj sięgamy po recenzje publikowane przez internautów. Ich znaczna liczba stanowi o tym, że produkt lub usługa cieszy się popularnością. Wierzymy również komentarzom zamieszczonym przez konsumentów – bez względu na to, czy są pozytywne, czy nieprzychylne.
O czym należy pamiętać, opracowując taką strategię promocyjną?
- Nie myl wskazanej formy marketingu z nachalną reklamą i za wszelką cenę nie nakłaniaj do zakupu bądź skorzystania z oferty.
- Wątek popularyzowanej treści musi być skorelowany z tematem szerszej dyskusji. Dodanie komentarza o poradni XYZ w panelu przeznaczonym do dzielenia się wiedzą na temat olejów silnikowych zostanie z miejsca odebrany jako SPAM.
- Bez względu na to, co chcesz promować, należy to robić w sposób naturalny. Produkt, który zostanie podany innym w samych superlatywach, spotka się z dyskredytacją. W tym wypadku należy zachować zdrowy umiar: zwrócić uwagę zarówno na plusy, jak i podzielić się kwestiami dotyczącymi słabszych stron Twoich usług. Lepiej zatem, dla autentyczności wypowiedzi, by opinie uplasowały się w kategorii umiarkowanie pozytywnych.
- Oficjalny ton i bezbłędnie skonstruowane zdania również uderzają w wiarygodność treści. Oczywiście nie oznacza to, że opinie muszą być tworzone przez dysortografów. Internauci są po prostu wyczuleni na każdą formę sztuczności i prędzej czy później odkryją, że takie komunikaty generowane są na czyjeś potrzeby.
Jakie korzyści marketingowe daje narzędzie?
- Przede wszystkim jest niedrogi. Nie wymaga prowadzenia rozbudowanych kampanii reklamowych ani wymyślnych narzędzi contentowych. Dlatego opłaca się go powierzyć osobom, które się na nim znają.
- Za skorzystaniem z tej formy promocji przemawia jego uniwersalny charakter: marketing szeptany można zastosować do prawie każdego produktu czy usługi.
- Buduje rozpoznawalność marki poprzez zaangażowanie społeczności.
Przykłady marketingu szeptanego
- Brand blogging – polega na wykorzystaniu przestrzenii blogosfery do promowania usług i produktów, np. komentarze pod właściwą treścią, w których użytkownicy dzielą się swoim punktem widzenia, wymieniając przy tym nazwy handlowe pożądanych produktów.
- Trendsetting – kreowanie nowych trendów, które zazwyczaj odbywa się przy udziale rozpoznawalnych medialnie osób.
- Community marketing – ten typ odrobinę nawiązuje do pierwszego, ale ma miejsce na forach dyskusyjnych i polega na stworzeniu dyskusji, w ramach której będzie można polecić usługę.
- Product seeding – polega na wysyłce przez markę bezpłatnych produktów lub nieodpłatne świadczenie usług starannie wyselekcjonowanej grupie influencerów. W zamian influencerzy publikują informacje o przedmiocie czy usłudze, dzieląc się zdjęciami i opinią na ich temat ze swoimi obserwatorami. Ideą kryjącą się za tym działaniem jest przede wszystkim poczucie autentyczności opinii danego produktu lub usługi.
- Marketing wirusowy – szeroko pojęte treści, takie jak zdjęcia, memy, slogany lub wideo. Na przestrzeni lat stały się one jedną z popularniejszych form komunikacji, a także integralną częścią funkcjonowania w internecie. Każdy z nas codziennie udostępnia (często wielokrotnie) lub otrzymuje różnego rodzaju treści. Rozprzestrzeniają się one w niewiarygodnie szybkim tempie niczym wirus. Bawią, szokują, interesują i nierzadko wywołują spore kontrowersje.
Chrachoł U. Marketing szeptany jako efektywny sposób kreowania marki wśród konsumentów. „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług” 2008, nr 42, s. 417–422.
Krzynowek R.: Wykorzystanie marketing szeptanego na przykładzie wybranych kampanii marketingowych. „Zeszyty Studenckie Nasze Studia” 2017, nr 8, s. 315–324.