Marketing szeptany: czym jest i w jaki sposób go stosować

Marketing Medyczny Artykuł
2022-04-15

Buzz marketing to wyjątkowe narzędzie marketingowe, dzięki któremu możesz uzyskać zaskakujące efekty. Działania podjęte w ramach marketingu szeptanego mają na celu uzyskanie naturalnych opinii od klientów, które pozwolą podjąć decyzję o zakupie danego produktu bądź skorzystaniu z konkretnej usługi.

Każda nowoczesna firma powinna być obecna w sieci. Profesjonalna strona internetowa i uczciwie prowadzony fanpage to dla nas sygnał, że jest ona w rękach zaangażowanych, otwartych i profesjonalnych ludzi. Jednak to, co ostatecznie przekonuje nas do zaufania konkretnej marce, to opinie jej klientów. Chętnie korzystamy z rekomendacji naszych znajomych, ale nie zawsze mamy taką możliwość. W tym przypadku zazwyczaj sięgamy po recenzje publikowane przez internautów. Ich znaczna liczba stanowi o tym, że produkt lub usługa cieszy się popularnością. Wierzymy również komentarzom zamieszczonym przez konsumentów – bez względu na to, czy są pozytywne, czy nieprzychylne.

O czym należy pamiętać, opracowując taką strategię promocyjną?

 

  1. Nie myl wskazanej formy marketingu z nachalną reklamą i za wszelką cenę nie nakłaniaj do zakupu bądź skorzystania z oferty. 
  2. Wątek popularyzowanej treści musi być skorelowany z tematem szerszej dyskusji. Dodanie komentarza o poradni XYZ w panelu przeznaczonym do dzielenia się wiedzą na temat olejów silnikowych zostanie z miejsca odebrany jako SPAM.
  3. Bez względu na to, co chcesz promować, należy to robić w sposób naturalny. Produkt, który zostanie podany innym w samych superlatywach, spotka się z dyskredytacją. W tym wypadku należy zachować zdrowy umiar: zwrócić uwagę zarówno na plusy, jak i podzielić się kwestiami dotyczącymi słabszych stron Twoich usług. Lepiej zatem, dla autentyczności wypowiedzi, by opinie uplasowały się w kategorii umiarkowanie pozytywnych.
  4. Oficjalny ton i bezbłędnie skonstruowane zdania również uderzają w wiarygodność treści. Oczywiście nie oznacza to, że opinie muszą być tworzone przez dysortografów. Internauci są po prostu wyczuleni na każdą formę sztuczności i prędzej czy później odkryją, że takie komunikaty generowane są na czyjeś potrzeby.

Jakie korzyści marketingowe daje narzędzie?

 

  1. Przede wszystkim jest niedrogi. Nie wymaga prowadzenia rozbudowanych kampanii reklamowych ani wymyślnych narzędzi contentowych. Dlatego opłaca się go powierzyć osobom, które się na nim znają.
  2. Za skorzystaniem z tej formy promocji przemawia jego uniwersalny charakter: marketing szeptany można zastosować do prawie każdego produktu czy usługi.
  3. Buduje rozpoznawalność marki poprzez zaangażowanie społeczności.

Przykłady marketingu szeptanego

 

  1. Brand blogging – polega na wykorzystaniu przestrzenii blogosfery do promowania usług i produktów, np. komentarze pod właściwą treścią, w których użytkownicy dzielą się swoim punktem widzenia, wymieniając przy tym nazwy handlowe pożądanych produktów.
  2. Trendsetting – kreowanie nowych trendów, które zazwyczaj odbywa się przy udziale rozpoznawalnych medialnie osób. 
  3. Community marketing – ten typ odrobinę nawiązuje do pierwszego, ale ma miejsce na forach dyskusyjnych i polega na stworzeniu dyskusji, w ramach której będzie można polecić usługę.
  4. Product seeding – polega na wysyłce przez markę bezpłatnych produktów lub nieodpłatne świadczenie usług starannie wyselekcjonowanej grupie influencerów. W zamian influencerzy publikują informacje o przedmiocie czy usłudze, dzieląc się zdjęciami i opinią na ich temat ze swoimi obserwatorami. Ideą kryjącą się za tym działaniem jest przede wszystkim poczucie autentyczności opinii danego produktu lub usługi.
  5. Marketing wirusowy – szeroko pojęte treści, takie jak zdjęcia, memy, slogany lub wideo. Na przestrzeni lat stały się one jedną z popularniejszych form komunikacji, a także integralną częścią funkcjonowania w internecie. Każdy z nas codziennie udostępnia (często wielokrotnie) lub otrzymuje różnego rodzaju treści. Rozprzestrzeniają się one w niewiarygodnie szybkim tempie niczym wirus. Bawią, szokują, interesują i nierzadko wywołują spore kontrowersje.
Piśmiennictwo

Chrachoł U. Marketing szeptany jako efektywny sposób kreowania marki wśród konsumentów. „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług” 2008, nr 42, s. 417–422.

Krzynowek R.: Wykorzystanie marketing szeptanego na przykładzie wybranych kampanii marketingowych. „Zeszyty Studenckie Nasze Studia” 2017, nr 8, s. 315–324.