Marketing medyczny: co wolno, a czego nie?

Marketing Medyczny News
2022-04-27

Marketing usług zdrowotnych rządzi się swoimi prawami. Należy mieć na uwadze, że ze względu na charakter świadczeń medycznych nie wszystko (bądź w ograniczonej formie) można promować.

Na pytanie, czy reklama usług medycznych jest zabroniona, panuje kilka opinii w zależności od interpretacji ustawy dotyczącej tej kwestii. Jak to się przekłada na wymiar praktyczny? Poniżej kilka porad.

Według Naczelnej Izby Lekarskiej informacje, które możesz podać do wiadomości publicznej, to:

  • imię i nazwisko,
  • tytuł zawodowy,
  • rodzaj specjalizacji,
  • tytuł naukowy,
  • miejsce przyjmowania pacjentów,
  • dni i godziny otwarcia gabinetu bądź poradni,
  • numer telefonu,
  • zakres oferowanych świadczeń,
  • umiejętności dotyczące powyższego zakresu,
  • ceny świadczeń i sposoby płatności.


Czego nie wolno robić, promując placówkę?

Według Naczelnej Izby Lekarskiej to:

  • nakłanianie do skorzystania z oferty,
  • składanie obietnic pacjentowi,
  • informowanie o metodach leczenia, ich długości i skuteczności,
  • zamieszczanie cennika i metod płatności poza stroną internetową,
  • dzielenie się nazwami handlowymi preparatów bądź wykorzystywanych urządzeń.

 

W praktyce kanały komunikacji z potencjalnym pacjentem mogą być różne, a komunikacja dostosowana do obowiązujących przepisów. Na stronie internetowej nie wolno nam używać języka korzyści lub elementów perswazyjnych. Ale możemy w zabawny, ludzki sposób zaprezentować naszych pracowników — ich osiągnięcia i zainteresowania. Na przykład w pełni dozwolone jest łączenie imion z ciekawymi fotografiami. Niezwykle ważna jest również responsywność naszej strony internetowej. Strona musi być przystosowana do przeglądania na smartfonach i tabletach. Bez tego nie istnieje.

Rywalizacja o TOP 3 Google jest niesamowita i bez pozycjonowania można zapomnieć o nawet najciekawszej i najlepszej kampanii promocyjnej. Poprawa widoczności strony w wyszukiwarce nie jest reklamą. Prawo nie zabrania praktyce lekarskiej posiadania zakładki „Blog” na stronie internetowej, w której będziesz odpowiadał na pytania dotyczące zdrowia. Dlatego ci, którzy otrzymują fachową poradę od specjalisty, nie tylko mogą zostać w przyszłości pacjentami, ale także podświadomie budować zaufanie do lekarza. Jakościowe, rzeczowe i czytelne wpisy będą nie tylko generować aktywność na naszej stronie, ale są również dobrze postrzegane przez algorytmy Google.

Wystąp jako ekspert w mediach. Nie musi to być od razu ogólnokrajowa czy międzynarodowa konferencja. Na początek warto postarać się zaistnieć w regionalnych mediach społecznościowych. Odpowiadać na problemy i pytania pacjentów, co prawda nie możemy tam reklamować naszej praktyki lekarskiej i jej usług, ale słuchacze poznają Twoje nazwisko i specjalizację, a przede wszystkim poziom fachowej wiedzy.

Piśmiennictwo

Achler B.: Jak promować gabinet? „Prawo dla zdrowia”. Materiał dostępny on-line: https://www.prawodlazdrowia.pl/jak-promowac-gabinet/ [15.04.2022].

Gajek B.: Marketing medyczny, cz. 1. „Na ratunek kreatywnym”. Materiał dostępny on-line: https://naratunekkreatywnym.pl/reklama-uslug-medycznych/ [15.04.2022].

 

Autor

Paweł Denkowski
Paweł Denkowski
redaktor